"FOB," would you know what that means?

If I said "FOB," would you know what that means? বলতে আপনি কি বুঝেন? আপনি যদি সাপ্লাই চেইনে বা শিপিং লাইনে জব করে থাকেন তাহলে আপনি নিশ্চয় জানবেন। তারপরও আমি রিকোয়েস্ট করবো এই আর্টিকেল টি পড়ার জন্য। চলুন দেখি "FOB" বলতে আসলে কি বোঝায়? 

FOB is applicable for Sea and Inland Waterways. অথচ আমরা আমরা হরহামেশায় FOB ব্যাবহার করি। এমন কি আমরা এয়ার শিপমেন্ট এর ক্ষেত্রেও FOB ব্যাবহার করি।
ইন্টারন্যাশনাল চেম্বার অব কমার্স (ICC) is the organization that defines Incoterms. Since the standardization of the container, they have deemed that "FOB" or Free on Board,  is not an appropriate term for containerized cargo.  হ্যা, এটি কন্টেইনার কার্গো এর জন্য appropriate নয়! নিশ্চয় অবাক হচ্ছেন, আমরা তো এটাই ব্যাবহার করি। 

FOB indicates that the shipper is responsible for physically loading the cargo onto the vessel and the RISK transfers to the buyer once the cargo “crosses the ship’s railing.” FOB is now only appropriate for ro/ro (cars), over-sized cargo, and bulk items where the shipper must physically arrange for the goods to be loaded onto a vessel – i.e. drive it, or hire the cranes to load it. 


এমতাবস্থায়, ধরি আপনি আপনার এক্সপোর্ট কার্গো ১০ কন্টেইনার যার শিপিং টার্মস ছিল FOB এবং আপনি তা Buyer nominated Freight Forwarder কে ডেলিভারি করেছেন এবং কন্টেইনার গুলো vessel loading এর জন্য অপেক্ষা করছে। হঠাত 'ফনী' সাইক্লোন এর আকস্মিক আঘাতে চট্টগ্রাম বন্দরে অপেক্ষামান কন্টেইনার এর ব্যাপক ক্ষতিসাধন হয়েছে। যেমনটি হয়ে ছিল ২০১১ সালে জাপানে সুনামিতে Sundai পোর্টে। 

You can see some pictures here Japan Tsunami: Port of Sundai on March 11, 2011

Port of Sundai: Japan Tsunami 2011
12 August 2015, a series of explosions killed 173 people and injured hundreds of others at a container storage station at the Port of Tianjin.


অথবা আপনি জানতে পারলেন যে শিপিং লাইন এ লোডিং হবার কথা সেটি দেউলিয়া হয়ে গেছে, উদাহরণ হিসাবে বলা যায় হ্যাঞ্জিনের কথা [the recent Hanjin bankruptcy]. You can see a details timeline report on Hanjin Bankruptcy here. 

এক্ষেত্রে buyer বলছে terms are FOB. Supplier is responsible for loading container, clearing it for export, and delivering the container to the terminal of the shipping line the buyer has chosen, in this case, it is Hanjin. অন্যদিকে, the shipper has fulfilled their obligation. They cannot physically load the container onto the vessel, that is what the terminal will do. তারা তাদের মালামাল Buyer nominated Freight Forwarder কে বুঝে দিয়েছে এবং যা জাহাজে লোড দেয়ার দায়িত্ব কন্টেইনার টার্মিনাল এর এক্ষেত্রে তাদের কিছু করার নেয়। 

যেহেতু, Hanjin goes into bankruptcy before the container is loaded, so the container will never get loaded at this point. ধরি এক্ষেত্রে The shipper তার buyer's Freight forwarder কে রিকোয়েস্ট করলে তারা কন্টেইনার গুলো নিয়ে অন্য জাহাজে লোডিং করার ব্যাবস্থা করার জন্য। লজিক্যালি এর বাইরে কোন অপশনও ছিল না, কিন্তু এই trans-load and book with another carrier. এর ক্ষেত্রে কিছু খরচ রয়েছে Who should pay for these additional fees? Shipper এর বক্তব্য হচ্ছে এটা Pay করবে "Buyer, it is their booking, their chosen carrier." অন্যদিকে Buyer এর বক্তব্য হচ্ছে "Terms are FOB, we do not own the freight until it is loaded on board, the supplier is responsible for these additional fees."

What is your opinion? Please comments. 
I will finish this topic with possible soultion INSALLAH. 

[If you have or know any things reagrding this issue that you think might be useful to everyone, please do share.] 


এই বইটার শুধুমাত্র FOB Chapter এখানে দেয়া হলো। ডাউনলোড করে নিন এবং আপনার মুল্যবান মতামত দিন। আর আপনি যদি [Publication (International Chamber of Commerce) no 715E) ICC Chamber of Commerce-Incoterms 2010 _ ICC rules for the use of domestic and international trade terms _ entry into force 1 January 2011-ICC] এর সম্পুর্ণ বইটির কালার এক্সক্লুসিভ কপির ই-বুক ফরমাট পেতে চান তাহলে নিচের লিংক ক্লিক করুন। 


Post a Comment

0 Comments